امام باقر علیه السلام می فرماید:

به خدا قسم خدا از مردم جز دو خصلت و خویی نخواسته، به نعمتها اعتراف کنند که برایشان می افزاید و به گناهان اقرار نمایند که آنها را می آمرزد.

(برگرفته از اعتراف نامه شهید سید مجتبی علمدار)

خدایا اعتراف می کنم که....

*امام خود را نشناختم و محبت او را در دل نداشتم و در عزای او غمناک و در شادی او شاد نبودم که در همین مورد پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرماید:هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد مانند کسی است که در زمان جاهلیت مرده است. 

*لحظه ای به ابدی بودن دنیا و تجملاتش فکر کردم.

*چشمم گاه به ناپاکی آلوده شد.

*همواره خشمناک بودم و نتوانستم بر خشم خود غلبه کنم.

*شنیدن حرف حق برایم مشکل بود.

*نشان دادم کاره ای هستم و دارای پست و مقامی می باشم.

*ایمانم به بنده ات بیشتر از ایمانم به تو بود.

*برای دوستانم آرزوی کفر کردم تا که ایمانم نمایان تر شود.

*در راهی که برایم مشخص کردی سستی کردم.

*از اینکه عفت زبانم را به لغات بیهوده آلوده ساختم.

*رسوا شدن در دنیا برایم دشوارتر از رسوا شدن در آخرت بود.

*صدقه دادم و دوست داشتم از من تعریف و تمجید کنند.

*مبالغه در حرف زدن کردم و چیزی را بزرگتر از آنچه بود نشان دادم.

*شکر نعمت را به جا نیاوردم و همواره کفران نعمت می کردم.

*برای فهم و تفسیر قرآن و تدبر در قرآن برنامه و زمانی را اختصاص ندادم.


ادامه دارد...